Ryby należą do kręgowców i stanowią największą i najbardziej zróżnicowaną grupę kręgowców. Naukowcy opisali już trzydzieści dwa tysiące żyjących współcześnie gatunków ryb. I wciąż wiele gatunków jest do opisania. To szczęście dla ludzi, że jest tak dużo ryb, bo ryby są jednym z najzdrowszych pokarmów dla człowieka. Mięso rybie jest łatwo przyswajalne, oraz bardzo wartościowe pod względem odżywczym. Zawiera jod, potas, fosfor, wapń, wysokiej jakości białko i witaminę A, D, E, B.

Ponadto ryby są smaczne i często jedzone zapobiegają powstawaniu wielu chorób. I dlatego powinny przynajmniej dwa razy w tygodniu znaleźć się na naszym stole. Lecz niestety w Polsce nie przestrzegamy tych norm. A wiele innych narodów na świecie ich przestrzega. I może poszczycić się dobrym zdrowiem i ciągle wydłużającym się wiekiem. Lecz nie my Polacy, bo statystyczny Polak spożywa tylko ponad 13 kilogramów ryb rocznie. W porównaniu z krajami doceniającymi ryby wyglądamy blado. Gdyż na przykład statystyczny Japończyk zjada rocznie 65 kilogramów ryb. Norweg 46 kilogramów, a Chińczyk 40 kg. Średnia w Europie, to około 23 kg. Natomiast średnia globalna wynosi ponad 20 kilogramów.

Rodzaje ryb

Wszystkie ryby można podzielić na ryby tłuste, średnio-tłuste i chude. Ponadto wyróżnia się dwa rodzaje ryb. Są ryby morskie słonowodne i ryby słodkowodne. Największą rybą morską na świecie jest rekin wielorybi. W morzu żyją również śledzie, makrele, dorsze, łososie, tuńczyki, halibuty, szprotki. A w wodach słodkowodnych żyje karp, jesiotr, pstrąg, sandacz, karaś, płoć. Przy czym ryby morskie są wartościowsze pod względem odżywczym niż ryby słodkowodne, bo zawierają więcej kwasu tłuszczowego omega -3, który jest skarbem ryb.

I oczywiście skarbem dla ludzi, gdyż organizm człowieka sam nie potrafi wytwarzać tego kwasu i zmuszony jest dostarczać go organizmowi z pokarmem. Najbardziej wartościowe dla zdrowia są tłuste ryby morskie, jak łosoś, halibut, makrela, sardynka, śledź. Zapotrzebowanie dzienne u człowieka na kwas omega-3 wynosi około 2 gramów na dobę. Obecność kwasu omega-3 jest szczególnie ważna w naszym organizmie dla serca i całego układu krążenia, oraz dla umysłu człowieka. Gdyż kwas tłuszczowy omega-3 poprawia pamięć i koncentrację, oraz zapobiega demencji.

Przyrządzanie ryb

Ryby można przyrządzać na wiele sposobów, lecz nie wszystkie sposoby są jednakowo zdrowe. Najczęściej ryby smażymy, co wcale nie jest zdrowe. Natomiast zdrowe jest gotowanie na parze, gotowanie w wodzie, pieczenie w piekarniku, grillowanie, spożywanie ich na surowo. Surową rybę można jeść w sushi. Abo może to być tatar z łososia lub pstrąga. Zapewne nie zaszkodzi jednak pod warunkiem, że ryba jest świeża.

Dodaj komentarz